Asiakaskonsultaation asiantuntija

ASK-tiimi on koonnut step-by-step oppaan, jonka avulla sinusta tulee asiakaskonsultaation mestari.

Jokaiselle asiakkaalle kuuluu antaa konsultaatiota ennen kuin heidät viedään pesupaikalle. Konsultaatio on mahdollisuus luoda suhde asiakkaaseen ja määrittää asiakkaan toiveet. Käytä tätä mahdollisuutena oppia tuntemaan asiakas ja mistä hän pitää ja ei pidä, mitä käsittelyjä hänen hiuksissaan on ja minkälainen hänen elämäntilanteensa on ja onko sillä vaikutusta hiuksiin.

Huolellisen konsultaation ansiosta asiakas kokee olevansa ammattilaisen käsissä joka välittää ja on oikeasti kiinnostunut asiakkaasta ja osaa vastata hänen toiveisiinsa. Konsultaatio on myös oiva väline tuotteiden ja palveluiden myyntiin.

Seuraavat ohjeet opastavat sinut ammattimaisen konsultaation läpi:

  • Tervehdi asiakasta ja ohjaa hänet tuoliin istumaan
  • Esittele itsesi uudelle asiakkaalle nimellä. Jos et tiedä asiakkaasi nimeä, kysy sitä ja puhuttele asiakasta nimellä
  • On tärkeää ettei asiakas pue kappaa ennen istuuntumista, jotta saat käsityksen hänen pukeutumisestaan
  • Kysy asiakkaalta mitä hänellä on mielessään ja kuuntele mitä hän vastaa
  • Kun tarkastelet asiakkaan hiuksia kiinnitä huomiota rakenteeseen, pituuteen, hiusten kasvuvauhtiin, hiusrajoihin ja tietysti asiakkaan vartalon muotooon sekä pituuteen. Tarkastele myös kasvojen piirteitä, nenää, korvia ja kaulaa
  • Käytä valokuvia tarvittaessa apuna. Kysy kysymyksiä kuten "kuinka paljon käytät aikaa hiustesi laittoon päivittäin?"
  • Varmista että sinä ja asiakas puhutte samaa kieltä, asiakkaan lyhyet hiukset voivat tarkoittaa sinulle puolipitkää, sinun tarkoittamasi lämmin sävy voi olla juuri se asiakkaan haluama punainen
  • Vältä ammattisanaston kuten "rakenteen luominen" käyttämistä, puhu mielummin miltä hiukset tulevat näyttämään. Ammattisanaston tarkoitus voi myös vaihdella käyttäjän mukaan
  • Kysy miten asiakas on muotoillut hiuksensa viimeisen shampoo pesun jälkeen, onko hiukset suoristettu ja mitä tuotteita niihin on laitettu
  • Kun olette päättäneet minkälaisen lopputuloksen haluatte, kertaa vielä mitä kaikkea hiuksille tehdään ja tee yhteenveto miltä hiukset tulevat näyttämään. Muista että useimmiten tyytymätön asiakas johtuu huonosta konsultaatiosta kuin huonosta hiusväristä tai -leikkauksesta
  • Yhteisymmärrykseen päästyänne pue asiakkaalle kappa, jos hiuksiin on tulossa vain leikkaus vie hänet pesupaikalle. Kerro asiakkaalle jatkuvasti mitä tuotteita käytät hänen hiuksissaan ja miksi