Opas tehokkaaseen konsultaatioon

Konsultaatio tarjoaa kampaajille paljon enemmän kuin mahdollisuuden löytää asiakkaalle mieluisan tyylin. Kampaajalla on myös mahdollisuus kirjata tiedot ylös ja antaa asiakkaalle ammatimainen kuva.

Tässä blogissa ASK-tiimi antaa tehokkaita keinoja hyvään asiakaspalveluun koko kampaamokäynnin ajaksi.

Positiivinen aloitus
Asiakaspalvelu alkaa siitä hetkestä kun asiakas astuu liikkeeseen. Niinpä asiakkaan tervehtiminen on todella tärkeää, koska se saa asiakkaan tutemaan itsensä huomioiduksi. Esittelemme tapoja joilla saat asiakkaan siirtymään ovelta asiakastuoliin, saumattomasti:

  • Tervehdi asikasta hymyillen ja nimellä. Jos et tiedä asiakkaan nimeä esittele itsesi
  • Jos et pysty palvelemaan asiakasta heti, huomioi heidän läsnäolonsa nyökkäyksellä tai hymyllä. Kerro heille arvioitu odottamis aika ja missä he voivat odottaa

Asiakastuolissa
Kun asiakas on istunut tuoliin, on sinun tehtävänäsi selvittää asiakkaan toiveet. Jokainen asiakas on erilainen ja jotkut asiakkaat tarvitsevat rohkaisua jotta saat selville heidän toiveensa. Valmiiksi suunnitellut kysymykset auttavat sinua aloittamaan keskustelun ja rohkaisevat asiakasta kertomaan toiveitaan. Tässä on muutamia kysymyksiä:

Mitä toivot että teemme hiuksillesi tänään?
Haluaako asiakas saman käsittelyn kuin aikaisemmin vai aivan jotain uutta? Tällä kysymyksellä selvität myös asiakkaan odotukset.

Mitkä tyylit ja värit todella miellyttävät sinua?
Tämän kysymyksen avulla selvität toiveita, joita asiakas ei uskalla itse ehdottaa hiuksilleen.

Pitäisikö meidän katsoa yhdessä erilaisia tyylejä ja hakea ideoita?
Essential Looks
kirjan avulla saat rikottua jäätä ja annat asiakkaalle mahdollisuuden osallistua ideointiin.

Olisiko sinulle helpompaa täyttää kysymyslomake?
Joillekkin asiakkaille lomakkeen täyttäminen voi olla helpompaa kuin kysymyksiin vastaaminen kasvotusten. Muista että jokainen asiakas on erilainen.

Kuinka usein peset hiuksesi shampoolla?

Kampaaja saa tietoa hiuslaadusta ja asiakkaan hoitorutiineista.

Kysymykset ovat tärkeässä roolissa asiakkaan toiveiden määrittämisessä, mutta vielä tärkeämpää on kyky kuunnella ja omaksua asiakkaan antamaa tietetoa. Mitä paremmin ymmärrät asiakasta, sen vakuuttuneempi hän on ja suosittelemasi tuotteet vastaavat hänen odotuksiaan. Olemme koonnet tekniikoita jotka auttavat sinua ymmärtämään asiakasta paremmin:

  • Keskustele asiakkaasi kanssa kasvotusten. Näin osoitat avoimuutta ja annat asiakkaalle jakamattoman huomiosi
  • Palaa takaisin asiakkaan esittämiin toiveisiin ja osoita että olet kuunnellut ja kiinnittänyt huomiota hänen toiveisiinsa
  • Analysoi asiakkaan hiuslaatu, persoonallisuus, tyyli ja ruumiinrakenne. (Nämä sanomattomat vihjeet antavat paljon tietoa tarkkaavaiselle kampaajalle)

Uusi tyyli
Jos sinulla on vahva käsitys asiakkaan toiveista, suositusten tekeminen on paljon helpompaa. Sovittamalla asiakkaan vaatimukset erilaisten leikkausten ja värien etuihin, varmistat että asiakkaan toiveet ovat edelleen tärkeimpänä lähtökohtana.

Kirjaa tiedot ylös
Kun pidät yllä tietoja asiakkaan käynneistä voit kehittää ja parantaa asiakkaan käyntikokemusta. Näin myös muut työntekijät pääsevät tarvittaessa käsiksi tietoihin. Asiakastietojen ylläpitämisestä on myös seuraavia etuja:

  • Asiakastietoihin voidaan palata jos asiakas valittaa
  • Opit ymmärtämään asiakkaan toivomuksia paremmin joka käyntikerran yhteydessä
  • Jos vaki kampaaja ei ole paikalla, pystyy työkaveri katsomaan tiedoista mitä on aikaisemmin tehty
  • Ihon ja hiuspohjan erityisvaatimukset voidaan kirjata ylös

Konsultaatio ei lopu ensimmäiseen käyntikertaan vaan se on jatkuva prosessi, joka varmistaa, että pysyt mukana asiakkaan toivomuksissa ja osaat myydä oikeat palvelut ja tuotteet. Samalla rakennat asiakkaan luottamusta.