Digitaalinen kampaamo: Instagramin plussat ja miinukset

Instagram on hyvä tapa olla yhteydessä ihmisiin, jakaa tarinoita ja näyttää osaamisesi. Se on myös mainio tapa kasvattaa liiketoimintaasi ja laajentaa asiakaspiiriäsi.On kuitenkin hyvä pitää mielessä muutama asia kun alkaa luomaan menestyvää instatiliä (sekä verkossa tapahtuvaa liiketoimintaa).


Meidän listamme siitä mitä kannattaa tehdä ja mitä ei, antaa sinulle lisää itsevarmuutta, miten sosiaalisessa mediassa kannattaa toimia ja kuinka saat Instagramin avulla kasvatettua liiketoimintaasi.


Plussat:
OLE johdonmukainen - aihe, tyyli, värit ja filtterit ovat kaikki tärkeäsää roolissa Instagramissa.


OLE positiivinen ja motivoitunut (ÄLÄ koskaan valita asiakkaista tai kollegoista) - positiivinen fiilis luo positiivisia tuloksia (etkä koskaan voi tietää miät on tulossa!).


ANNA kuva että olet läsnä, luotettava ja tiedät mitä alalla tapahtuu, näin saat luotua luottamuksellisen suhteen seuraajiisi (eli potentiaalisiin asiakkaisiin). Postaa ennen-jälkeen -kuvia asiakkaistasi näyttääksesi osaamisesi!


OTA selville mikä on paras aika postata - haluat tavoittaa kohderyhmäsi silloin kun he ovat online. Mitä nopeammin saat ensimmäisen tykkäyksen tai kommentin postaukseesi, sitä varmemmin niitä on tulossa lisää!


KÄYTÄ hashtagejä, koska täällä ne merkkaavat enemmän kuin uskoisitkaan. Voit käyttää jopa 30 eri hashtagia yhdessä postauksessa (mutta ole tarkka mitä käytät, koska osa on kiellettyjä etkä halua tulla mainituksi spämmääjänä, joten mieti mitkä ovat tarpeellisia ja kuinka montaa käytät).


KÄYTÄ Instagramin Stories -toimintoa - se on loistava paikka näyttää mitä kulissien takana tapahtuu. Lisäksi voi jakaa siellä kuvia tai videoita, jotka eivät tyyliltää aivan sovi syötteeseesi. Käytä hyödyksesi palvelun paikkamerkinnät sekä hashtagit, jodien avulla voit tavoittaa uusia ihmisiä, jotka voivat alkaa seurata feediäsi... sekä liiketoimintaasi!


PÄIVITÄ profiiliasi säännöllisesti, koska tämä on ensimmäinen asia mitä ihmiset näkevät ja mahdollisuus saada heidät painamaan seuraa-nappia. Se on myös paikka, jonne voit lisätä klikattavat linlkin - jos sinulla on käytössä tarjouskoodi tai uusi palvelu käytössä liikkeessäsi, lisää nämä tiedot linkkiin ja kerro seuraajillesi että KLIKKAAVAT BIOSSA OLEVAA LINKKIÄ seuraavassa postauksessasi.


TEE postauksia, jotka pysäyttävät seuraajasi, koska se tarkoittaa lisää tykkäyksiä ja näin ollen myös lisää seuraajia tilillesi.


PIDÄ kilpailuja - ne ovat helppo tapa yhdistää paikallinen liiketoiminta, brändit ja samalla tavalla ajattelevat ihmiset. Ne myös auttavat seuraajiasi sitoutumaan sinuun ja kasvattamaan asiakaspostituslistaasi!


MIINUKSET:
ÄLÄ tule riippuvaiseksi siitä kuinka paljon saat tykkäyksiä tai paljonko sinulla on seuraajia Instagramissa. Sen sijaan keskity rakentamaan merkityksellisiä suhteita oikeisiin ihmisiin ja kasvattamaan tiliäsi rehellisesti.


ÄLÄ unohda että sosiaalinen media on kaksisuuntainen tie! Sinun tulee olla esillä ja sitoutunut yhteisöösi (kommentoida takaisin, olla yhteydessä ihmisiin, jotka inspiroivat sinua, kommentoida ja tykätä muiden kuvista) ja olla yhteydessä ihmisiin ja tehdä itsesi huomatuksi!


ÄLÄ postaa huono laatuisia kuvia tai loukkaavaa materiaalia. Se on vastoin Instagramin sääntöjä.


ÄLÄ postaa vain postauksen vuoksi! Odota oikeaa kuvaa ja postaa se oikeaan aikaan (jos et voi odottaa niin mieti voitko postata Storyysi vähemmän onnistuneita kuvia?)


ÄLÄ käytä botteja, osta seuraajia tai applikaatioita, jotka tykkäävät postauksista puolestasi - Instagram ei tykkää sellaisesta. Sen sijaan ole rehellinen, oma itsesi, koska se on palkitsevampaa pidemmällä tähtäimellä ja haluat kuitenkin ihmisten seuraavan sinua sen vuoksi mitä teet.


ÄLÄ unohda editoida kuviasi, vaikka kyseessä olisi vain rajaus tai tarkennus, Instagram on kuitnekin sosiaalisen median visuaalisin kanava. Älä kuitenkaan käsittele kuviasi liikaa, löudä sopiva balanssi ja oma tyylisi kuviin. Seuraajat eivät halua nähfä liian käsiteltyjä kuvia tai postauksia jotka ovat liian kaupallisia.


ÄLÄ unohda merkitä muita kuviisi (silloin kun se on tarpeellista), koska kyseessä on kuitenkin SOSIAALINEN media ja näin voit saada vähintään tykkäyksen tai kommentin takaisin.


ÄLÄ ole vain online - asiakkaasi ja kollegasi ovat parhaita kannatajiasi, joten puhu heille! Kysy voitko postat heidän kuviaan ja suosituksiaan jne Instagram-tilillesi. Lisäksi kannusta heitä tykkäämään, kommentoimaan ja jopa re-postaamaan kuviasi!


Kaiken kaikkiaan, mieti mitä olet postaamassa ja seuraa millaisen vaikutuksen se saa aikaan tililläsi. Tee pientä hienosäätöä matkan varrella kun huomaat mikä toimii parhaiten sinulle ja yleisöllesi. Mieti kannaatko tili muuttaa business-tiliksi, jolloin saat dataa siitä keitä tililläsi käy ja paljonko kuviasi katsotaan. Mutta muista tärkein ole kanssakäymisessä seuraajoesi kanssa ja pidä hauskaa!