Digital Salon: 10 Sisältöideaa Kampaajille Sosiaaliseen Mediaan

Yhtenä osana ASK koulutuksen pitkäaikaista 'Digital Salon' -sarjaa, tämän kirjoituksen tarkoituksena on antaa liikkeen omistajille ja parturikampaajille muutamia sisältöideoita, joita he voisivat julkaista liikkeen sosiaalisenmedian kanavissa. Tämä ei missään tapauksessa ole pitkästyttävä lista ja lisäksi on vielä paljon muutakin (esim. tarinat, vaikuttajat, live-videot!) mutta tämä auttaa sinua pääsemään alkuun...!


Lähtökohtana on tuoda liikkeesi esille aina positiivisen asenteen kautta, inspiroivan, viihdyttävän ja opettavaisen sisällön avulla, joka sopii brändisi imagoon.


1. Julkaise ennen ja jälkeen -kuvia asiakkaista

Tärkein on jälkeen-kuva; takaa päin otetut kuvat keräävät eniten tykkäyksiä Instagramissa ja Facebookissa… ja asiakkaat antavat helpommin kuvata itseään kun heidän naamansa ei näy kuvassa! Intragramissa voit käyttää karuselli-toimintoa lataamalla jälkeen-kuvan ensimmäiseksi, josta pääsee swaippaamalla ennen-kuvaan; näin tavoiteltu sisältö näkyy ensin, mutta ihmisillä on mahdollisuus nähdä myös todellisen muutos - sekä sinun taitosi.


2. Tarjoa alennuksia, lahjoja ja kannustumia

Yleensä käyttäjät, jotka seuraavat yrityssivuja, haluavat tuntea että he saavat jotain vastineeksi. Saa seuraajasi tuntemaan itsensä erityisiksi tarjoamalla kannustimia Facebooj ja Instagram -sivuillasi. Yksi esimerkkki voisi olla pyytää asiakkaita 'näyttämään tämän julkaisun, jolloin he saavat 10% alennusta seuraavasta värikäsittekystä'. Tai mainosta kampanjaa, jossa aiakas saa ilmaisen lahjan (esim. kynislakka, huulipuna tai koru) ostaessaan jälleenmyyntituotteen kampaamokäynnin yhteydessä.


3. Jaa käyttäjiin luomaa sisältöä (UGC)

Useimpien brändien kohdalla toimii paremmin, kun julkaisut ovat käyttäjien itsensä luomia eikä yrityksen omistamaa, valmista sisältöä; tämä on ykinkertaisesti siksi, että ihmiset luottavat enemmän toisiin ihmisiin kuin yrityksiin. Koita löytää itsellesi hyvä tapa sisällyttää tämä some-suunnitelmaasi - @schwarzkopfpro käyttää paljon tämän tyyppistä sisältöä, joten jos sinulla on Schwarzkopf Professional liike, niin mikset voisi käyttää samoja kuvia. Muista kuitenkin aina kysyä lupa ja merkata alkuperäinen tekijä mikäli tarpeellista.


Voit myös rohkaista asiakkaita käyttämään liikkeen hashtagia ja merkitsemään sinut, kun he julkaisevat kuvia uudesta hiustyylistään (kannustimeksi voit tarjota esimerkiski arvontaa, jossa voi voittaa ilmaisen hiustenleikkauksen), tämä sitouttaa asiakkaitasi ja laajentaa näkyvyyttäsi (ajattele, myös asiakkaidesi seuraajat näkevät sinut) ja voit itse myös uudelleenpostata suosikkikuvasi (joilloin julkaiset lisää käyttäjien luomaa sisältöä).


Loppujen lopuksi, on aika lopettaa näkemästä asiakkaasi pelkkinä maksavina asiakkaina; Jokaisissa hiuksissa, joita kosketat pilee mahdollisuus - tosielämän mainos - joka huutaa liikkeesi nimeä ja kertoo ammattitaidostasi.


4. Mainosta tiimiäisi

Parturikampaajat työskentelevät hyvin läheisesti asiakkaidensa kanssa, joten miksi et antaisi seuraajiesi tutustua paremmin liikkeesi tiimiin! Luo sisältö, jossa esittelet heitä; voit näyttää kuvia heistä työskentelemässä kulissien takana tai jakaa persoonallisempaa tietoa (suoksikkituotteet, hiustyylit, mikä heidän mielestään on muotia) jolloin rakennat merkityksellisempiä yhteyksiä ja samalla mainostat henkilökuntaasi (jostka voivat uudelleenpostat sisältöä, jossa ovat mukana)!


5. Ota käyttää quotet (lainaus) ja memet (kuva & teksti)

Maltilla ja harkitusti käytettynä, nämä voivat olla loistavaa sisältöä kommunikoidessasi seuraajiesi kanssa. Ne antavat yrityssivullesi inhimillisen puolen, tuomalla sisältöön tunteellisia, hauskoja tai piristäviä viestejä. Lainaus tai meme on helppo löytää tai luoda ja yleisöllä on tapama samaistua niihin (tarjkoittaen enemmän sitoutumista, tykkäyksiä, kommentteja etc.), lisäksi ne jakavat liikkeesi sanomaa, uskomuksia ja asenteitä lähestyttävällä tavalla.


6. Vastaa kysymyksiin tuotteista

Onko sinulla luottotuote, jota tykkäät käyttää asiakkaillesi? Kerro siitä yleisöllesi somessa! Miksi et jaksaisi syitä, miksi rakastat juuri sitä tuotetta ja kuinka sitä käytetään, videon tai tarinan muodossa? Tämä ei ainoastaan anna arvokasta opetuksellista materiaalia seuraajillesi, vaan kertoo intohimostasi, tietämyksestäsi ja ammattitaidostasi. Asiakkaat myös halauvat tietää mitä ylellisiä tuotteita hei voivat päästä kokeilemaan liikkeessäsi. Lisäksi, jos merkitset tuotteet brändin julkaisuusi, saattavat he jakaa sisällön omalla tilillään! Voit vaan voittaa.


7. Hyödynnä suosituksia

Kannusta asiakkaita jättämään arvostelunsa yrityksen Facebook-sivuille - mutta älä vain jätä niitä sinne. Kysy arvostelijalta voitko käyttää hänen sanojaan suositusta varten. Esimerkiksi voit stailata tekstin liikkeen imagon mukaisesti ja tehdä siitä julkaisun. Älä välitä jos et ole graafinensuunnittelija, verkosta läytyy paljon ilmaisia työkaluja (kuten Canva), jotka auttavat sinua suunnittelemaan inspiroivaa sisältöä.


8. Ajattele elämäntyyliä

Jos sinulle on tyylikäs liike - esittele sitä! Ajattele millainen estetiikka ja sistustus vetoaa sinun asiakaskuntaasi. Jaa kuvia ja videoita liikkeesi sisä- ja ulkopuolelta; tarkoin mietityt kasvit, kynttilät, mielenkiintoiset taide-esineet, trendikkäät työvälineet, tuotteet ja jopa valaistus luovat viehättävää ja houkuttelevaa sisältöä sosiaalisenmedian kanaviin. Myös hyvin pelkistetty lähestymistapa voi toimia hyvin. Tärkeintä on esitellä tilaa, johon asiakas haluaa tulla aina uudestaan.


9. Ole paikallinen

Ajattele myös liikkeesi ulkopuolelle! Yhteisösi elää (ja puhuu) ympärilläsi, joten mikset osallistuisi paikallisiin tapahtumiin (ja tee julkaisuja niistä liikkeen sosiaalisessa mediassa!) - olisiko vaikka paikallinen hyväntekeväisyys, jota voisit tukea? Kenties voisit hostata leipomomyyjäiset, jossa kerätään rahaa. Tai ehkä ostat kahvisi aina samasta paikallisesta kahvilasta tien varrelta; muista suositella heitä, niin ehkä saat vastapalveluksen! Kuuntele mitä asiakkaasi puhuvat paikallisesta yhteisöstä, liity siihen mukaan ja tee postaus.


10. Muista julkaisujen tärkeys yrityksen viestinnässä

Facebook on loistava kanava mainostaa liikkeesi palveluita, tukea asiakkaitasi vastaamalla kysymyksiin ja myös täyttää tyhjiä aikoja kalenterissa! Jos sinulla on muutama tyhjä aika, mainosta niitä sosiaalisessamediassa Facebook-kuvalla tai -tarinalla, ja voit jopa tarjota kannustimeksi alennusta ensimmäiselle varaajalle.

Tuntuuko inspiroituneelta? Muista merkitä @schwarzkopfpro julkaisuusi, niin saatamme käyttää sisältöäsi jolloin tavoitat yli miljoona seuraajaa! Oivalla enemmän ja siirry digitaalisuuteen heti - inspiroivaa videomateriaalia, huppuluokan tuotetietoa, livelähetyksiä, webinaareja, tämä ja kaikkea muuta ASK eAkatemiassa. Rekisteröidy tänään www.ask-elearning.com.

 

MITÄ LUKEA SEURAAVAKSI:

lisää haku